SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Nowa, lepsza przyszłość?

CZAS PRACY
2 godziny lekcyjne
GRUPA DOCELOWA
UCZNIOWIE SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
MATERIAŁY I ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Evan Mawdesley, Wojna domowa w Rosji 1917-1920, Warszawa 2010, s. 31 n – fragmenty
 
Źródła internetowe:
Paweł Łuczak, Rewolucja Październikowa i jej znaczenie za: http://historia.org.pl/2009/12/07/rewolucja-pazdziernikowa-i-jej-znaczenie/ [dostęp 22 II 2017]
http://www.rp.pl/Rzecz-o-historii/310139912-Rewolucja-pazdziernikowa-Jak-w-Rosji-narodzil-sie-czerwony-terror.html
film wprowadzający: „Rewolucja w Rosji” (0:51) https://www.youtube.com/watch?v=8rT7jMI27CA 
Siergiej Eisenstein, Październik, https://www.youtube.com/watch?v=ob_O0Da-Ujk
https://www.youtube.com/watch?v=on5Ufl14N7s film do propagandy społecznej 1924
rosyjski plakat: http://atelierwolff.pl/pl/Rosyjski-plakat
pojęcia:
http://encyklopedia.interia.pl/historia/slownik-pojec/news-dekret-o-ziemi,nId,2016036
http://encyklopedia.interia.pl/historia/news-rady-delegatow-robotniczych-chlopskich-i-zolnierskich-w-rosj,nId,1988208
ikonografia: Załączniki
CELE OGÓLNE LEKCJI:
Kształcenie umiejętności oceny wydarzeń i postaw społecznych w okresie burzliwych zmian ustrojowych
Pokazanie znaczenia historii społecznej dla wyjaśnienia istoty rewolucji

CELE SZCZEGÓŁOWE LEKCJI:
Ukazanie przemian społecznych w warunkach rewolucji
Analiza nadziei i oczekiwań społeczeństwa rosyjskiego w okresie trwania rewolucji

PLANOWANE UMIEJĘTNOŚCI ZDOBYTE PRZEZ UCZNIÓW:
Wnioskowanie na podstawie źródeł i ich interpretacji
Porządkowanie faktów i zjawisk w związki przyczynowo skutkowe
Interpretacja fotografii i plakatu jako źródła ikonograficznego
Umiejętność pracy w grupach
Umiejętność korzystania z zasobów internetowych
METODY I FORMY PRACY:
praca ze źródłami ikonograficznymi (fotografia, plakat) i tekstowymi, praca w grupach, wykorzystanie źródeł internetowych,  tworzenie posterów tematycznych
Treść lekcji zgodna z podstawą programową przedmiotu historia (zakres podstawowy i rozszerzony) oraz historia i społeczeństwo (m.in. wątek Rządzący i rządzeni, Język, komunikacja, media) dla szkół ponadgimnazjalnych
Uwaga: Lekcja powinna być poprzedzona omówieniem przyczyn i przebiegu rewolucji 1917 r. w Rosji oraz zadaniem domowym polegającym na przygotowaniu dokładnej chronologii wydarzeń od III 1917 r. do III 1918 r.

CZĘŚĆ I
1. Nauczyciel przedstawia krótki film wprowadzający „Rewolucja w Rosji” z poleceniem zwrócenia uwagi przez uczniów na kadry pokazujące społeczeństwo rosyjskie. Po zakończeniu emisji filmu uczniowie odpowiadają na pytania: Jakie wydarzenia były przedstawione, co dokładnie działo się na planie filmu, jakich ludzi widzieli i w jakich sytuacjach.
2. Następnie nauczyciel przedstawia uczniom rysunek przedstawiający w sposób satyryczny strukturę społeczną Rosji przed rewolucją (załącznik nr 1) oraz diagramy dotyczące składu społecznego i narodowościowego Rosji w 1917 r. z zastrzeżeniem, że w diagramach pominięto liczbę ludności polskiej. Po wspólnym omówieniu źródeł (załącznik nr 2) ze zwróceniem uwagi na stosunek liczebności   Rosjan do liczebności innych narodowości w państwie, nauczyciel prosi o analizę składu społecznego Rosji i jego zmian w warunkach wojennych (załącznik nr 3)
3. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy i poleca uczniom znaleźć w Internecie informacje na temat głównych partii politycznych Rosji w 1917 r.: kadetów, eserowców, bolszewików i mieńszewików. Uczniowie krótko przedstawiają najważniejsze fakty dotyczące: powstania, elektoratu i programu partii. ćwiczenie to kończy charakterystykę społeczeństwa rosyjskiego w 1917 r. i stanowi przygotowanie do części następnej.
CZĘŚĆ II
4. Nauczyciel przedstawia cel dalszej części lekcji: Utworzenie posterów, na których grupy przedstawią oczekiwania i nadzieje, jakie wiążą ze zmianami ustrojowymi w państwie rosyjskim takie grupy społeczne jak:
a. robotnicy,
b. chłopi,
c. żołnierze,
d. mniejszości narodowe.
Nauczyciel przydziela grupom zadania. Zespoły mają umieścić na posterach w dowolny graficzny sposób informacje na podany temat korzystając z pakietu źródeł: załączniki nr 4 – 9 i fragmentów monografii E. Mawdsleya, Wojna domowa w Rosji 1917-1920 (załącznik nr 10) oraz podanych w bibliografii stron internetowych. Po 15 minutach następuje omówienie wykonanych posterów.
5. Podsumowanie pracy uczniów następuje poprzez porównanie z wynikami wyborów do Konstytuanty (załącznik nr 11) Uczniowie w formie dyskusji próbują znaleźć odpowiedź na pytanie jakie były przyczyny takich wyborów obywateli rosyjskich. Wnioski są zapisywane na tablicy i w zeszytach uczniowskich.
6. Na zakończenie lekcji nauczyciel zadaje pracę domową:
Czy bolszewicy po przejęciu władzy mogli, chcieli i zrealizowali oczekiwania społeczeństwa rosyjskiego? Swoją odpowiedź uzasadnij biorąc pod uwagę politykę bolszewików po III 1918 r.


Brak komentarzy: